Maria Reginas Historia
Ett minisjukhus i hjärtat av Storängen
Sedan 1994 har Maria Regina Hospice drivit sin unika verksamhet i den klassiska och kulturskyddade villastadsdelen Storängen i Nacka, bara ett par kilometer öster om Stockholms innerstad.
Inriktningen har ända sedan starten varit orubblig: att hjälpa och finnas till för de människor som haft svårt att finna ett tillräckligt väl fungerande stöd och skyddsnät inom den övriga traditionella vården.
Där rädslan mötte medmänsklighet
Det började med AIDS-patienter i en tid då osäkerheten och rädslan i samhället var som störst. En HIV-smitta togs vid den tiden närmast som en omedelbar dödsdom, och omgivningen såg tyvärr ofta med obehag och förakt på de drabbade.
På Maria Regina Hospice fick dessa människor den bästa medicinska omvårdnad och behandling som fanns tillgänglig då – men framför allt fick de ett genuint värdigt och medmänskligt bemötande i en rofylld miljö som de kunde göra till sitt eget hem.
"De människor som kommer till oss ses och välkomnas som gäster, snarare än som patienter."
Historien går vidare: En utvecklad vårdform
När bromsmedicinerna kom
Så småningom blev de medicinska behandlingarna mot HIV allt better. De drabbade kunde i växande utsträckning börja leva ett normalt liv, där hälsan inte försvagades mer eller snabbare än hos andra människor. Detta medicinska genombrott gjorde att Maria Regina Hospice successivt kunde öppna upp och bereda plats även för andra patientgrupper som befinner sig i livets slutskede.
Att tillåta krafterna att vila
När man inte längre kan sätta en rimlig förhoppning till att bota ett sjukdomstillstånd, faller vi tillbaka på vår grundfilosofi: att det är bättre att avstå från tärande behandlingar som bara stjäl de sista krafterna. Istället använder vi vår medicinska expertis till att dämpa de svåraste besvären, lindra smärtan och hjälpa gästen att göra det absolut bästa av den tid som finns kvar.
